Karel is een manager bij een innovatief technisch bedrijf. Hij geeft leiding aan 2 teams met respectievelijk 10 en 5 medewerkers. Tijdens zijn intakegesprek vertelt Karel dat hij heel graag wil leren hoe hij vertrouwen kan creëren met lastige collega’s. Hij wil graag van zijn imponeergedrag afkomen en concreter en directer gaan communiceren. Ook vindt hij het belangrijk dat hij zijn medewerkers meer kan gaan coachen. Hij denkt dan aan goed luisteren, beter contact hebben en het gesprek verdiepen.
Tijdens de coaching vertelt Karel dat hij nogal afstandelijk en indirect communiceert. Met een aantal collega’s kan hij niet goed door een deur. Hij irriteert zich aan een deze collega’s en weet niet hoe hij beter met ze kan omgaan. In onze gesprekken gaan we steeds een stapje verder terug om te achterhalen waarom Karel zo doet zoals hij doet.
Conflict uit onmacht
Als kind was Karel de beste van zijn klas en sindsdien is hij in het contact met mensen vaak bezig te laten zien hoe slim hij is. Op de middelbare school ontstond er een conflict met zijn ouders en dat is nooit meer goed gekomen. Hij heeft niet geleerd om een conflict aan te gaan en uit te praten. Zodra er een conflict speelt met een collega, voelt hij die onmacht. Karel maakt vervolgens dit conflict zo groot dat hij geen vertrouwen meer heeft in de relatie. Hij gaat uit contact en is niet meer in staat de relatie te herstellen.
In de 1 op 1 gesprekken komen we regelmatig terug op de negatieve ervaringen met zijn ouders. Karel wordt zich bewust van de grote invloed die dit nog steeds heeft op zijn gedrag. Het stilstaan bij deze oude ervaringen zorgt dat hij dit kan verwerken en geleidelijk kan omzetten in nieuw positief gedrag.
In het coachingstraject neemt Karel naast de 1 op 1 gesprekken ook deel aan de Workshop Leiderschap in Balans. Hierin oefent hij o.a. een overleg met ‘zijn’ medewerkers. Hij communiceert nogal onpersoonlijk en erg inhoudelijk. Ik geef hem tips om zijn medewerkers directer en persoonlijker aan te spreken. Door dit uitgebreid te oefenen krijgt hij er meer gevoel bij en kan hij het zich eigen maken.
Sterke kwaliteiten
Karel communiceert nu aanzienlijk effectiever op de werkvloer. Hij is korter, duidelijker, directer en persoonlijker geworden. Karel laat meer het achterste van zijn tong zien en komt meer voor zichzelf op. Dit zorgt voor een betere samenwerking in zijn teams. Ook gaat hij veel bewuster om met zijn emoties. Doordat hij ze meer onder controle heeft kan hij zijn autoriteit beter inzetten. Op deze manier heeft Karel een belangrijk project voor het bedrijf tot een succes gemaakt. Hij heeft ontdekt dat het trekken van een concreet project een sterke kwaliteit van hem is en gaat zich in de toekomst hier meer op richten. Zijn leidinggevende Daan is heel blij met de resultaten van het coachingstraject. Samen gaan ze er voor zorgen dat Karel meer projecten die belangrijk zijn voor het bedrijf, gaat leiden.
Wil jij beter functioneren en wil je een stap in je carrière maken? Bestel dan mijn boek Succesvol Coachend Leidinggeven. Je krijgt hiermee inzicht in je eigen functioneren en begrijpt waarom je doet zoals je doet.